söndag 23 oktober 2011

Perfection in equine form

Jag är sjuk, så jag har legat och surfat runt på youtube halva dan. Och då hittade jag några gamla favoriter. Vet inte hur det är med andra, men jag kan bli alldeles rörd av vissa hästar. Det kan egentligen vara vilken typ av häst som helst - jag kan till exempel inte se klipp av hopphästen Milton utan att börja böla. Och när Anky van Grunsven vann OS första gången på Salinero - buhu!
Jag kan inte så mycket om galopp, men klippet som följer blir jag så där rörd av att se. Det är när Sea The Stars vann Prix de L'Arc de Triomphe 2009. Vilken vacker häst! Vilket upplopp! Vilken glad jockey!
Håll utkik efter jockeyen med gul tröja och gul och lila hjälm.

Mick Kinnane, som länge varit en av Englands mest framgångsrika jockeyer, slutade efter det här. Jag förstår honom. Man ska sluta när man är på topp. Sea The Stars slutade också och är numera avelshingst. Vill man skicka ett sto till honom får man punga ut med 85 000 euro. Känn på den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar