tisdag 13 december 2011

Lucia!


I den lilla byn Ekby, där vi bor (i den lilla staden där professor Balthazar bor...!) I alla fall, i Ekby har man en väldigt trevlig tradition. Varje år samlas man hos Siv Strömvall och rider genom byn ner till kyrkan, iförda sina allra finaste lussekläder. Jag kunde tyvärr inte delta själv, men Johan och Emma pyntade sig och begav sig bort till Per-Eriksgården. När tåget passerade bygdegården ringde Johan upp och förvarnade mig, så att jag kunde stå beredd med kameran. Å vad fint det va! Hästar, hundar, ungar, tanter och farbröder i en salig blandning. Ulf och Anna-Karin bjöd på glögg och pepparkakor, och några av luciatågets äldre förmågor stämde till och med upp i sång och pep fram lite luciastämning.


Hero fick representera han den där med den röda mulen. Jag tror att han tyckte att det var lite under hans värdighet, men han höll ändå god min.



Johan hade både glitter i håret och reflexer på vantarna. Men det var vissa som hade ansträngt sig mer än så...


Som ni redan har kunnat konstatera är jag en ganska usel fotograf, och det blir inte bättre när jag ska filma. Ni får hålla tillgodo med Ekby Ryttares Lucia 2011 - The Movie. Om man har lite tålamod och orkar lyssna på mitt meningslösa pladder i början, så kommer faktiskt tåget till slut.




För säkerhets skull avslutar jag med ännu en bild av Prappiljooren. Hon växer så det knakar, och förhoppningsvis tappar hon de där vassa valptänderna snart. Men jag lovar - jag ska inte skicka julkort på Prappiljooren iförd tomteluva till nån - hedersord!

Å så Boffarna, förstår :)


2 kommentarer:

  1. Vad mysigt ni verkar ha det i er lilla by där ni bor. Och inte blir jag ledsen om det dyker upp en bild med en hund i tomteluva här på bloggen.

    SvaraRadera
  2. Är som att bo i Bullerbyn :) Hm... Ja, vi får väl se vad vi kan finna på för julprydnader till den minsta...

    SvaraRadera