måndag 6 juni 2011

Renoveringa!

I huset i Mensättra väntade vi tills vi skulle flytta med att göra iordning. Vi tänkte försöka undvika att göra om samma misstag den här gången. Alltså har vi dragit igång med renoveringa omgående. Jag har pillat ner tapeter och målat, och Johan har rivit ut femhundra garderober och 200 kvadratmeter linoliematta. Tyvärr visar det sig att det här huset inte har kvar de gamla golven under linoliet (stavas det så?) så vi blir tvungna att lägga in nya golv. Men i ett av rummen - ett av två som ska slås ihop till en matsal - dök det upp fantastiska, breda golvplankor. Hurra! Men... När mattan försvann i rummet intill, var det inte lika roligt.
Ja, ni ser själva. På ena sidan - monsterbrädor. På den andra - misär. Men! Vi har hittat gamla golvbrädor ute i verkstaden, och dessutom kan vi norpa några från det skruttiga lilla magasinet som står och lutar i trädgården. Vi pusslar helt enkelt ihop nånting som liknar ett golv, och så får det vara bra med det!
I dag har jag för första gången hissat den svenska flaggan, till konungens och fosterlandets ära. Johan skötte knåparna (med den äran) och jag sjöng en improviserad fanfar när flaggan gick i topp.
När jag sen var ute i hagen och mördade skräppor, jordens gissel, kunde jag inte hålla mig utan tog en bild till.
Äkta svensk sommar!
Tyvärr så blev det ingen Edward. Det visade sig att han hade väldigt ont i sina framkotor. Inte särskilt oväntat med en gammal avställd häst, men trist ändå, han var väldigt fin. Vi får hoppas att veterinärerna kan laga honom.
Johan har pryat hos vår granne Anders, en av byns två storbönder, och kört slåtter. Tjofräs! Han såg väldigt nöjd ut när han fick brumma fram i en ordentlig traktor. Den är dubbelt så stor som vår. Livet har ju sina överraskningar, vissa bra och andra lite mindre bra. Just att köra slåtter tror jag inte var nåt som Johan kunde drömma om att han nånsin skulle göra, men han är väldigt glad över att det har blivit så. Man lär så länge men lever!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar